Over de concerten "Het Bourgondisch Alfabet I - II - III", 24 Augustus 2018, Utrecht (NL).
"Concert reviews - Festival Early Music Utrecht 2018".
Johan van Veen 

► musica Dei donum - 2018| download PDF

____________________________________________________________________________

Over het boek "Het landschap van de polyfonisten", augustus 2018.
"De Franco-Flamands gelezen door andere ogen".
Roger Creyf 

► Klassiek Centraal  - 27 september 2018| download PDF

____________________________________________________________________________


Over het concert "Alpha et Omega comme frontières de la polyphonie du Moyen-Age", 7 September 2018, Estella (ES)
Los "sin nombre".
Teobaldos 

► Mirarte Cultura  -  9 September 2018| download PDF

____________________________________________________________________________

Over het concert "Alpha et Omega comme frontières de la polyphonie du Moyen-Age", 31 Augustus 2018, Strasbourg (FR)
Puissante ouverture.
Christian Wolff 

► DNA Strasbourg  - 3 september 2018| download PDF

_____________________________________________________________________________


Over het concert "Wolfgang Rihm - Et Lux", 23 maart 2018, Hall in Tirol (AT)
Symbiose von Musik des Mittelalters mit Gegenwart.
 

► Kronenzeitung  - 25 maart 2018| download PDF

_____________________________________________________________________________

Over de CD "Firminus Caron - Twilight of the Middle Ages", DHM-Sony, 2016

Early Music Vol. XLV, N°3, p.486 f.  - Augustus 2017| download PDF

_____________________________________________________________________________

Over de CD "Francesca Caccini : La Liberazione di Ruggiero dall'isola d'Alcina", Sony, 2018
"Oper : Francesca Caccini : La Liberazione  di Ruggiero dall'isola d'Alcina"

Kulturradio.de  - 18 april 2018| download PDF

_____________________________________________________________________________

Over het concert "Ein polyphones Kaleidoskop", 11 maart 2018, Stadthagen (D)
"300 Jahre Musikgeschichte.  Huelgas Ensemble begeistert in der St.-Martini-Kirche."

SN  - 13 maart 2018| download PDF

_____________________________________________________________________________

Over het concert "Arcadia in Flandria", 23 april 2018, Stuttgart (D)
"Schöner Fluss der Stimmen.  Das Huelgas Ensemble hat bei Stuttgart barock begeistert."

Stuttgarter Zeitung  - 23 april 2018| download PDF

_____________________________________________________________________________

Over de CD "Francesca Caccini : La Liberazione di Ruggiero dall'isola d'Alcina", Sony, 2018
"Album of the week : Francesca Caccini : La Liberazione  di Ruggiero dall'isola d'Alcina"


The Sunday Times  - 20.05.2018| download PDF

_____________________________________________________________________________

Over de CD "The Ear of the Huguenots", Sony, 2017
"The Ear of the Huguenots"

David Fiala

Diapason n°662 - nov.2017| download PDF

_____________________________________________________________________________________

Over het concert "Claudio Monteverdi", 10 oktober 2017 - Praha (CZ)
"The Diary of One Who Did Not Disappear (No.3)"

Veronika Paroulkova

www.divadelni-noviny.cz - 11.10.2017| download PDF

_____________________________________________________________________________________


Over het concert "Claudio Monteverdi", 10 oktober 2017 - Praha (CZ)
"Paul Van Nevel's Second dimension of silence"

Jan Bata

www.operaplus.cz - 11.10.2017| download PDF

_____________________________________________________________________________________

Over het concert "Richafort Requiem", 22 april 2017 - Leuven (BE)
"Leuven : "Voices of Passion" "

Andrew Benson-Wilson

www.andrewbensonwilson.org - 04.05.2017| link

_____________________________________________________________________________________

Over het concert "In het oog van de Contrareformatie", 26 augustus 2017 - Utrecht (NL)
"Dagboek Festival Oude Muziek Utrecht 2017"
Johan Van Veen

www.hortusmusicus.com - 28.08.2017| link

_____________________________________________________________________________________

Over het concert "Rihm "Et Lux" ", 11 november 2016 - 's Hertogenbosch (NL)
"Boosheid maakte van Paul Van Nevel expert oude muziek"
Rinus Van der Heijden

www.jazznu.com - 9.11.2016| link

______________________________________________________________________________

Over het concert "A la recherche du temps perdu", 21 oktober 2016 - Warschau (PL)
"Huelgas Ensemble w Filharmonii Narodewej"
Iwona Ramotowska

Bankomania - 3.11.2016| link

_____________________________________________________________________________

Over het concert "The Eton Choirbook", 6 oktober 2016 - Parijs (FR)

"Musique au temps des Tudor-Van Nevel-Paris-6/10/2016"
Monique Parmentier 

ODB-Opéra - 13.10.2016| link

______________________________________________________________________________________

Over het concert "Rihm: Et lux + Jacobus De Kerle", 9 september 2016 - Wroclaw (PL)

"O kompozytorze, który ratował muzykę przed kontrreformacją"
Jacek Tabisz

racjonalista.tv - 11.09.2016| link

_________________________________________________________________________________

Over het concert "Rihm: Et lux + Jacobus De Kerle", 9 September 2016 - Wroclaw (PL)

"Festiwal Wratislavia Cantans. Siła wspaniałych głosów."
Magdalena Talik

wroclaw.pl - 11.09.2016| link

________________________________________________________________________________

Over het concert "Twee Vlamingen in Venetië", 4 September 2016 - Utrecht
"Grilligheid, akoustisch tovenaar en clowneske wervelwind. "
Koen Edeling

Muziek-recensie.nl - 06.09.2016| link

_________________________________________________________________________________

Over het concert "En Albion de fluns environen", 23 Augustus 2016 - Antwerpen

"Anversa Atto II. "
Paolo Scarnecchia

Giornale della Musica - 29.08.2016| link

____________________________________________________________________________________

Interview met Paul Van Nevel

"Orpheus Belgicus.  Paul Van Nevel 70"
Johan van Cauwenberge

                     ►Staalkaart -
Mrt-Apr-Mei 2016 | download PDF
____________________________________________________________________________________

Over het concert "
La liberazione di Ruggiero", 1 februari, 2016 - München
"Alles gelingt mit leichtem Understatement, alles duftet, und dazwischen gibt der Chor wie in der griechischen Tragödie seine leitartikelnden Kommentare ab. Fast vergisst der Hörer über so viel Musikzauber, dass das einst eine Festoper für einen Staatsbesuch war, die mit irrsinnigem Pomp inszeniert und vertanzt wurde."
Reinhard J. Brembeck

► Süddeutsche Zeitung - 2.02.2016| link

Radio interview met Paul Van Nevel over 'Ruggiero' (in het Duits)

► BR Klassik - 29.01.2016| link


Over het concert "Bartholomäusnacht", 19 januari, 2016 - Wenen
"Ein besonderes Kabinettstück dieses Abends, der zweifellos einen Höhepunkt der diesjährigen Resonanzen darstellt. "
Simon Haasis

► Bachtrack - 22.01.2016| link


Over her concert "Cipriano De Rore | Missa Praeter Rerum Seriem", 5 november, 2015 - Paris
"Éblouissant !... Paul Van Nevel dédaigne, surtout, le parfait équilibre de la polyphonie au profit d’un relief et d’un dessin proprement rhétoriques, idéaux pour ce répertoire."
Olivier Mabille

Res Musica - 9.11.2015| link

"...d'un raffinement incroyable, avec un tuilage des voix particulièrement impressionnant..."
Philippe Delaide

Le poisson rêveur - 11.11.2015| link


Over de CD L'Héritage de Petrus Alamire (Cypres)
"...Alleen al de Missa supra la sol mi fa re van Robert de Févin, waarin de vijf tonen uit de titel als een soort muzikaal DNA in alle stemmen verweven zitten is een klein mirakeltje. De uitvoering - live opgenomen - is ook nog eens om door een ringetje te halen."
Frits van der Waa

Volkskrant - 7.10.2015| link

"Articulations parfaites, superbes couleurs vocales, limpidité de l’architecture sonore: les choristes de Huelgas, merveilleux propagandistes de la Renaissances, transforment le comparatif en un jeu de rôles aux infinies nuances."

L'Echo - 16.1.2016| link


Over het concert "Caron | Le déclin", 8 juli, 2015 - York (GB)
"...it is rare to hear repertoire from this era sung so softly".
Alfred Hickling

The Guardian -  8.7. 2015 | link


Over het concert "Cipriano De Rore | Missa Praeter Rerum Seriem", 24 mei 2015 - Hameln (DE)
"Ein fantastisches Programm – und wunderbar gesungen!"
Karla Langehein

Deister- und Weserzeitung -  27. 5. 2015 | link

Over het concert "A christmas tale", 21 december  2014 - Versailles
"cette soirée nous laissera le sentiment d’avoir vécu un rêve éveillé"
Monique Parmentier

Classiquenews.com - 25.12.2014| link

Over de CD Mirabile Mysterium
Oswald Beaujean

Bayrischer Rundfunk - 12.11.2014| link


Interview met Paul Van Nevel
"Uitzending lichtpunt Tijdgenoten"

ism Canvas en Eén - 26.10.2014 | link


Interview met Paul Van Nevel

"Authentische Aufführungspraxis gibt es nicht!"
Arne Reul
                     Chorzeit - 05.2014 | download PDF


Over het concert van 6 juni 2014 in de 'Martinskirche' Basel
'Le déclin du Moyen-Âge: Le mystère de Philippe Caron'

                     ►Nordwestschweiz - 13.06.2014 | download PDF


Over: CD La Oreja de Zurbarán

Meerdere recensies in o.a.
 

Le Vif 31.01.14| download PDF
Cobra 05.02.14| download PDF
Klassiek Centraal 14.02.2014 | download PDF 
Knack 26.02.14 |  download PDF
ResMusica 26.02.14 | download PDF
L’echo 1  08.03.14| download PDF

Over: concert 30 augustus 2013 in de 'Martinskirche' Basel
Lassus 'Musica Reservata'

                   ►St.Galler Tagblatt - on line 02.09.2013 | download PDF


Over: Concert 23 augustus 2013 in AMUZ, Antwerpen - Laus Polyphoniae
'Spem in alium', motet voor 40 stemmen van Thomas Tallis
 
"Spem in alium, de ‘compositie in residence’ van deze editie, is een vreemd beestje. Niet alleen vanwege de buitensporige bezetting met veertig individuele partijen. (...)
Tallis trok alle registers open: van zacht murmelende polyfonie over heftig vraag- en antwoordspel tot duidelijk gedeclameerde eensgezindheid aan het eind. Wie elke lijn in dit krioelende stemmenweefsel wil volgen, krijgt er hoofdpijn van. Wie zich laat gaan, raakt in een desoriënterende roes.
Dat het stuk telkens in een andere ruimtelijke opstelling weerklonk – een keer in het koor, een keer voor het altaar en een keer in het midden van de kerk – gaf de luisterervaring een conceptueel karakter. Elke luisteraar beleefde een ander concert.
Spem in alium is voor de uitvoerders een breekbaar avontuur en ook dat werd vrijdag duidelijk. Pas na de eerste, ietwat wankele versie leken de zangers zich voor het eerst echt te ontspannen. In de muziek van Gerarde en Ferrabosco, tijdgenoten van Tallis, weerklonken Huelgas’ sterktes: de soepele manier waarop dirigent Paul Van Nevel de polyfone lijnen in hun plooi laat vallen en de heldere intonatie die van een simpele drieklank een onverwacht feest maakt.
Pas bij de derde Spem in alium – in het midden van de kerk, opgesteld in de vertrouwde cirkel – stond de compositie als een huis. Wie zich binnen in de cirkel bevond, viel allicht ten prooi aan de zeldzame sensatie die polyfone muziek kan teweegbrengen: dat schoonheid geen fictie is."
Annemarie Peeters
uit 'Roes in veertig stemmen',  De Standaard, 26 augustus 2013



Over: Concert 30 augustus 2013 in Martinskirche, Basel - Festtage für Alte Musik Basel
  
"Das von Paul Van Nevel in Basel gegründete Huelgas-Ensemble zählt zu den profiliertesten Interpreten-Gruppierungen für die Musik des Mittelalters und der Renaissance. Für das Programm mit Kompositionen von Lasso, Jacob Clement, Jacobus Gallus und Claude Le Jeune trat es mit einer reinen A-cappella-Besetzung auf. Die Stimmen der vier Sängerinnen und der acht Sänger verschmolzen derart miteinander, dass man schon genau hinsehen musste, wer jeweils welche Stimme sang. Und im Bereich der Harmonien herrschte eine unnachahmliche Reinheit des Klangs. Angesichts der abenteuerlichen Harmonik von Clements Motette «Qui consolabatur me» oder Gallus' «Mirabile mysterium» konnte man darüber in helle Verzückung geraten. Was bei so viel Disziplin und Stilisierung zu kurz kam, war eine gewisse interpretatorische Extraversion, die etwa Lassos Chanson «Comme la tourterelle» gutgetan hätte.
Thomas Schacher
uit 'Versteckte Aussagen', Neue Zürcher Zeitung, 8 september 2013
 
 


Over: CD The Eton Choirbook
Deutsche Harmonia Mundi
 
► beluister dit album via Spotify 


 Het 15de-eeuwse Eton choirbook bevat uiterst complex repertoire van een duizelingwekkende virtuositeit. In de fraaie vertolking van het Huelgas Ensemble is van die complexiteit weinig te merken: het contrapunt is mals, vloeit met een natuurlijke cadens en de meerstemmige textuur is gevuld met goede stemmen die voldoende buiten de eigen lijntjes kleuren om een sonoor complex van een hogere orde te krijgen. Van Nevel raadt luisteraars in zijn liner notes aan om de cd in beperkte doses tot zich te nemen om trance te vermijden, maar daarmee doet hij zichzelf tekort. Dit gaat zoveel verder dan bedwelming: Huelgas zet in op een holistische totaalervaring, maar er is voldoende span- en draagkracht in de individuele lijnen aanwezig om een cd lang te blijven boeien.

Oordeel van de redactie: 4 sterren
Stef Grondelaers
uit De Standaard - zaterdag 23 februari 2013

 

 Geniet maar met mate
De prijs voor de meest opzienbarende mededeling (en daarom dus ook de meest geciteerde quote) gaat naar Paul van Nevel met zijn vraag aan de luisteraars om niet meer dan één nummer per dag uit deze cd te beluisteren. Of anders dreigt het gevaar dat de luisteraar in een dergelijke staat van opwinding terecht zou komen dat trance niet denkbeeldig is.

Een mooi beeld, al die klassieke muziekliefhebbers die op renaissanceklanken in een staat van catatonie zouden vallen of omgekeerd met het schuim op de lippen naakt zouden gaan rondspringen. Een licht overdreven bloemrijk woordgebruik is van Nevel niet vreemd. Evenmin als zijn geprononceerde muzikale interpretaties. Daarom houden we ook van hem.

Nu zijn er enkele zaken speciaal aan deze opname. Het Eton Choirbook is een verzameling van Mariale gezangen die de leden van het Eton College moesten zingen. Op de cd staan lange nummers om en rond het kwartier lang. En de gezangen zijn erg versierd. Vandaar waarschijnlijk dat vermeende trance-verwekkende karakter van de cd.

De kapel van Eton College had een typisch Engels koor. Met andere woorden, knaapjes voor de hogere stemmen en enkele ouderen voor de mannenstemmen.

Dat bootst van Nevel niet na. Er zingen zes vrouwen in zijn Huelgas Ensemble. Maar wel uitgelezen zangeressen die zo blank mogelijk zingen, die matchen met de mannelijke zangers.
De versie van van Nevel klinkt dus noodgedwongen anders dan met die typische Engelse collegekoren. Rijper, volwassener. Misschien beter zo. Want die gepolijste sound van die knapenkoren maakt het luisteren, aangenaam, bijna de perfectie. Maar zouteloos schoon. Bovendien corrigeert Van Nevel de partituur nauwelijks. Dan hoor je plotseling en passant een verrassende dissonant. Die je even doet opschrikken en je onzeker maakt. Ook in de oude muziek vallen nog opvallend veel verrassende ontdekkingen te doen."
Lucas Huybrechts
uit Cobra – zondag 17 februari 2013
link naar Cobra.be ► klik hier


 Op het einde van de 16de eeuw is er veel (Latijnse) Tudor kerkmuziek uit de 14e en 15e eeuw verdwenen... Vernietigd om religieuze redenen, gezien de moeilijke situatie in het Katholiek-Anglicaanse Engeland van toen; of gewoon als "oud" en onbruikbaar bestempeld, en weggegooid!
Het is bijna een mirakel dat er nog zoveel werken in het Eton Choirbook staan, al ging ook hier zowat de helft van de composities verloren! Het rijk geïllustreerde handschrift bevat hoofdzakelijk Latijnse Mariale werken, maar er staan ook een aantal Engelstalige werkjes in, alle uit de 15de eeuw.
Meer dan 20 jaar geleden begon Harry Christophers, op z'n veertigste, aan een reeks cd's, volledig gewijd aan het Eton Choirbook. Dit resulteerde in vijf prachtige cd's, met vooral werken van John Browne, William Cornysh, Robert Fayrfax en Richard Davy. Ook Andrew Parrott en Peter Phillips namen al muziek op uit het Eton Choirbook.

Recent waagde ook een niet-Engelse dirigent zich aan dit uitgesproken Engels repertoire uit de 15de eeuw: Paul Van Nevel legde vorig jaar - na een concertreeks in 2010- vijf werken uit het Eton Choirbook vast op cd. Hij koos o.a. twee componisten die maar één werk componeerden voor het Choirbook: John Sutton en Edmund Sturton; daarnaast het bekende Stabat Mater van John Browne en tot slot een Magnificat van William Horewud en een Salve Regina van Robert Wilkinson.
Het is een erg mooie cd geworden. De grootste uitdaging is de complexe muziek eenvoudig te laten klinken. En dat is in feite wel gelukt bij deze opname. Ritmisch noch melodisch zijn er opmerkingen te maken: drieledige maten bovenop tweeledige maten verlopen feilloos en de ellenlange melodische lijnen, met arabesken versierd en uitgesponnen, blijven 'gedragen' klinken en spannen een mooie boog tot het einde van de werken. Van de dwarsstanden - zo typisch aan deze muziek - maakt Van Nevel gretig gebruik.
Toch vind ik de opname soms wat saai worden. Wanneer ik dan teruggrijp naar de 'Music from the Eton Choirbook' (Gimell 036) met Peter Phillips, krijg ik een frissere klank te horen, die zelfs na een uur beluisteren overeind blijft, een gevoel dat ik niet had bij deze nieuwste opname van Huelgas. (hoewel het Van Nevels bedoeling niet is om uren per dag naar deze muziek te luisteren, zo schrijft hij in het inlegboekje; het latiniseren van de namen van alle Engelse componisten is ook opmerkelijk.)

Quotering:  4 sterren
Renate Weytjens
Klara


 Interview Paul van Nevel over het Eton Choirbook 
uit Babel, Klara – 21 novemer 2012  ► klik hier
 

 Download recensie hier (PDF)
Matthias Hengelbrock
uit Fono Forum – maart 2013


 Download recensie hier (PDF)
Stefan Grondelaers
uit Staalkaart – april 2013

 
 
 Download recensie hier (PDF)
David Fiala
uit Diapason – februari 2013
 

Classica: choc du mois, CD Jacob Clement
Classica editie juni 2012
Recensent: Guillaume Bunel

Ivresses contrapuntiques.
Paul Van Nevel dessine un magnifique portrait de jacob clement, compositeur fascinant , énigmatique et bourré de paradoxes.


Explorant avec bonheur diverses facettes de la personnalité de Jacob Clement (plus couramment appelé Clemens non papa, le distinguant ainsi du pape homonyme), ce disque dessine un magnifique portrait de ce compositeur fascinant, plein de paradoxes : virtuose du contrepoint à l’inventivité saisissante, Jacob Clement semble en effet avoir mené une existence particulièrement dissolue, si l’on en croit certains de ses contemporains. S'il est bien difficile d'imaginer que les joyaux présentés sur ce disque sont effectivement les oeuvres d'un 'yvroigne', la variété presque sidérante des techniques et des styles maîtrisés par Jacob Clement, et ses surprenantes audaces peuvent tout au moins laisser deviner un personnage fantasque, hors du commun.
Jacob Clement montre en effet une égale aisance dans les mouvements de messe d’écriture complexe, les psaumes homorythmiques, ou les chansons tantôt vives, jouant avec rythmes et phonétiques non sans humour (Jaquin jaquet), tantôt d’une intensité expressive qui n’est pas sans rappeler les œuvres les plus denses d’un Nicolas Gombert, son proche contemporain, présent lui aussi dans l’environnement de Charles Quint. Les ajouts souvent audacieux d’altérations accidentelles par les interprètes (musica ficta), qui font surgir des tensions cachées dans le contrepoint, et y suggèrent des figuralismes frappants, ainsi que les choix judicieux de tempos, de contrastes dynamiques, rendent plainement justice à cette musique si originale, inouïe, et en font ressortir la richesse.
Comme toujours avec Paul Van Nevel, on note enfin le livret remarquablement bien documenté, qui brosse une appréciable synthèse des informations biographiques aujourd’hui disponible sur Clement.



Diapason D’OR, CD Jacob Clement
Diapason editie juli-augustus 2012
Recensent: Sophie Roughol

Psaumes, chansons, motets et mouvements de messes.

Un portrait comme un vitrail
, aux couleurs adoucies par une lumière chaude, et cernées d’un fil rythmique absolument net.
Paul Van Nevel y reprend son combat militant pour les polyphonistes franco-flamands dont la postérité souffre de l’astre Josquin. Il défend cette fois Jacob Clement dit Clemens non papa, haute figure et « mal vivant ». Mal connu surtout, car avant Van Nevel , seuls les Tallis Scholars (Missa Pastores quidnam vidistis) et le Brabant Ensemble (Requiem) avaient offert un album entier à celui que l’on disait ivrogne (une messe lui aurait même été payée en pichets de vin !) mais qui inventait une polyphonie dense, expressive, toujours personnelle. Probable réformé au service du catholique duc de Croye, Clement cultive l’imitation continue entre les voix comme son contemporain Gombert, et l’enrichit d’ambiguïtés modales dont le coloriste Van Nevel fait ses délices.

Le programme, qui entremêle profane et sacré, serait-il confus ? Il est en réalité puissamment réfléchi, évocation du « Wanderer » que fut Clement : ouverture sur un Gloria paisible aussitôt contredit par la chanson très friponne et parisienne Jaquin jaquet. Tout l’art du Huelgas Ensemble est dans cette miniature où Van Nevel sait nous faire entendre un chef-d’œuvre en jouant sur le tempo ajusté, la durée exacte, le rythme comme ressort léger du rayonnement polyphoniques. Le florilège puise également dans les Souterliedeke (harmonisations polyphoniques des mélodies de psaumes en langue flamande) et à trois des deux cents motets.
Chaque chanteur soigne la musica ficta, cette pratique essentielle des bémols et des dièses non notés à la Renaissance mais précieux pour infléchir l’ambiance modale ou le dessin mélodique : la fluidité contrapuntique y gagne des miroitements parfois saisissants (écoutez l’Agnus Dei de la Missa Spes salutis, et la progression inquiète de ses deuxième et dernière sections). La sculpture des strates vocales (fin du motet Fremuit spiritu Jesu), l’intonation impeccable (chanson Adieu mon espérance), les effets d’espace (scansion fascinante de Je prends en gré la dure mort) contrastent avec la désinvolture éditoriale : le texte de présentation mentionne de fausses indications de plages, omet les psaumes et annonce un Agnus Dei fantôme, tandis que figure au verso de la pochette un chapitrage erroné.



Over: Concert 13 april 2012 in Concertgebouw Amsterdam met het Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Martyn Brabbins 
 
  De polyfonie van Machaut is een pijler van de westerse muziektraditie, maar vooral een belevenis in zichzelf. In een vrijgemaakte cirkel tussen de voorste rijen zong het gespecialiseerde Huelgas Ensemble van Paul Van Nevel de eerste twee delen van zijn messcherpe Messe de Notre Dame met adembenemende klaarheid
De esthetica van transparantie deed zowel de pionierende individuele stemmen als hun zoemende samenspel goed uitkomen. (...)
Hoogtepunt vormde de bewerking die Macmillan maakte van het anonieme Cypriotische antifoon Hodie puer nascitur, een wereldpremière. Met violen, celesta, verspreide zangers en ingehouden koper bracht MacMillan door het waas van vertrouwde samenklanken iets geheel onverwachts aan het licht, sprankelend, vervoerend en sereen.
Joep Stapel
uit 'Wonderschone zang in cirkel', NRC,16 april 2012


 Zo staan diezelfde avond de zangers van het Huelgas Ensemble in een kring voor het podium van de stampvolle Grote Zaal, en heffen de Messe de Nostre Dame van Guillaume de Machaut aan. Het komt niet vaak voor dat er in deze ruimte muziek van meer dan zes eeuwen oud werd uitgevoerd. De 'gelaagdheid' van Machauts muziek is overduidelijk: twee langzame, lange stemmen vormen het fundament terwijl twee hogere stemmen om elkaar heen kringelen. En natuurlijk grijpt dat allemaal op een fascinerende en allesbehalve primitieve manier in elkaar.
Frits van der Waa
uit 'Elegante oplossing voor het presenteren van moderne muziek', De Volkskrant,16 april 2012


 De composities uit de 14e eeuw kwamen er wat bekaaid af in de uitvoering door het vocale Huelgas Ensemble. Twee delen uit de Mis van Machaut werden opgetut met bizarre wappers, ontsproten aan de fantasie van de dirigent Paul Van Nevel. In muziek uit Cyprus vormden de goed zingende dames van het ensemble een merkwaardige combinatie met acht onwennige orkestleden. Een overigens virtuoos gebracht Credo ging zo prestissimo voorbij dat de geloofsbelijdenis werd afgeraffeld.
Eddie Vetter
uit 'Concertgebouw op avontuur', De Telegraaf,16 april 2012


 
Over:  CD Jacob Clement
Deutsche Harmonia Mundi


 Jacob Clement: "Een muzikant quoi, geen pilaarbijter zoals sommige van zijn collega's. Een vent, geen paus. Een man naar het hart van Paul Van Nevel dus. Hij heeft net een cd gemaakt die - in  een nogal willekeurige orde - een staalkaart biedt van Clements kunnen: de chansons waarmee hij beroemd werd, de 'souterliedekens' waarmee hij de burgerlijke kwezels voor zich won en waarmee hij via zijn vriend en vennoot, de Antwerpse drukker Tielman Susato, fortuin maakte, maar ook de echte geestelijke muziek: missen en motetten, misschien wel zijn sterkste werk.
Luister naar 'Qui consolabatur me': dat is Van der Weyden-kwaliteit maar eigenzinnniger. Van Nevel laat het allemaal horen: de hemelse perfectie en de aardse menselijkheid. Zo moet dat.
Stephan Moens
uit Geen paus, De Morgen, 15 april 2012

 
Paul van Nevel bracht een cd uit met muziek van Jacob Clement. Op die cd een staal van zijn kunnen. Missen, motetten, souterliedekens, chansons, pikante liedjes. Hoge en lage kunst. Altijd virtuoos, in een andere versnelling, met een eigen klankkleur geschreven.(...)
De opname is geheel in het nobele klankbeeld dat we van Van Nevel gewend zijn. Van Nevel zorgt voor een samenstelling van zangers die perfect in balans zijn. Hij kweekt aan zijn ensemble, hij voegt toe, hij neemt af. Zijn klankbeeld verandert beetje bij beetje. En hij slaagt erin de beste zangers voor zijn klankbeeld samen te brengen. Bovenstem Els Van Laethem, bas Joel Frederiksen. Zo krijg je dat typische Van Nevel-geluid: balans, precisie, beheersing, concentratie. Bijna gewijd. En toch 100 % tekstgericht. Een soort zestiende eeuw, waarbij je bij jezelf iets kan voorstellen. Die dichtbij komt. Erg geloofwaardig en met veel liefde voor de componist. Wie kennis wil maken met een dwarsliggende middeleeuwer, op de rand van de renaissance komt aan zijn trekken. En zal er van gaan houden.
Lucas Huybrechts
Cobra.be, 23 maart/2012 
 

Auf der vorliegenden CD begegnen einander zwei geniale Flamen. Aus der Historie ist dies ein Komponist, der heute bekannter ist unter dem Namen Jacobus Clemens non Papa – aus der Musikkultur der Gegenwart Paul van Nevel, der sich seit Jahrzehnten mit größtmöglicher Konsequenz der interpretatorischen Erkundung der Geschichte der kontrapunktischen Setzkunst vom späten Mittelalter bis in die Bach-Zeit widmet.
Van Nevel, der mit großer Sachkunde und Witz seine Booklet-Texte selbst zu verfassen pflegt, erwähnt pflichtgemäß den zweifelhaften Ruf, den Clement wegen seines offenbar problematischen Lebenswandels zu Lebzeiten genoss. Dieser beeinträchtigte offenkundig seine Karriere, nicht aber Quantität und Qualität seines Œuvres. Letztere beweist Paul van Nevel Ton für Ton bei jedem Stück.
Das Fundament der Interpretation ist (wie bei allen Einspielungen und in ganz unterschiedlichen Konfigurationen) ein Vokalensemble von größtmöglicher klanglicher Homogenität. Zwar sind alle SängerInnen von exzellenter Qualität, jedoch auch willens, in der Lage und von van Nevel dazu motiviert, ihre Individualität einem einheitlichen Gesamtklang unterzuordnen. Die Professionalität der Mitwirkenden garantiert gleichzeitig ein höchstes Maß an stimmlicher Flexibilität. Diese wiederum ist für die Abbildung der komplexen Rhythmik notwendig, die im Wesen der zeitspezifischen Mensuralnotation verwurzelt ist (die aber nich "gezirkelt" wirken darf).
Paul van Nevel ist auch mit dieser Einspielung wieder der eindrückliche Nachweis gelungen, dass in im Falle Vokalpolyphonie der Renaissance eine Linearität das Klanggeschehen kennzeichnet, die es interpretatorisch umzusetzen gilt. Die gelingt ihm eigentlich nur deshalb, weil er sich fast schon mit Ausschließlichkeit dieser Musik "verschrieben" hat. Diese Linearität muss mit der größtmöglichen Konsequenz, Deutlichkeit und Eindringlichkeit realisiert werden, damit der Hörer unmittelbar – geradezu suggestiv – von ihr "ergriffen" wird. Dabei ist es eigentlich nur von sekundärer Bedeutung, ob die kompositorischen Stimmen mehrfach besetzt oder Instrumente mitwirken. In dieser notwendigen Korrespondenz mit der typischen Stilistik der Vokalpolyphonie ist Paul von Nevel darüber hinaus für viele neuere Ensembles vorbildlich.
Bernhard Morbach
Kulturradio (Rundfunk Berlin Brandenburg), 8 maart 2012
 
Latest cd-release
2018
The music prints of Christophe Plantin
Christophe Plantin (1520 – 1589), a prolific and highly influential member of his cr...
Art. 19075809722