top of page

Paul Van Nevel

Paul Van Nevel is artistiek directeur van het Huelgas Ensemble, dat hij 1971 oprichtte in het verlengde van zijn activiteiten aan de Schola Cantorum Basiliensis.  Hij staat bekend als een pionier en boegbeeld voor de Europese polyfonie van de twaalfde tot de zestiende eeuw. Paul Van Nevel staat voor een interdisciplinaire benadering van de originele bronnen, rekening houdend met de tijdsgeest (literatuur, oude uitspraak, temperament en tempo, retoriek...).  Hij gaat op zoek naar onbekende werken, waaronder de vergeten schatten van de Vlaamse polyfonie.

Paul Van Nevel gebruikt zijn kennis van de Europese muziekbibliotheken om steeds weer onbekende werken met zijn ensemble uit te voeren. Zijn programma’s verrassen door originele invalshoeken en een fenomenale repertoirekennis van de polyfonie van de middeleeuwen en de renaissance.

Hij was gastdocent aan het Sweelinck Conservatorium Amsterdam, de Musikhochschule Hannover, de Centre de Musique ancienne de Genève en is nu al sinds 30 jaren gastdirigent van het Nederlands Kamerkoor.

Hij schreef onder meer een monografie over Johannes Ciconia en een werk over Nicolas Gombert. Hij gaf ook transcripties van renaissancemuziek uit bij de Duitse uitgeverij Bärenreiter.  

Bovendien schreef hij een boek over de stad Lissabon. In dit boek beschrijft hij zijn dertigjarige relatie met de stad aan de hand van atmosferische indrukken, persoonlijke voorkeuren, expliciete details en toevallige ontmoetingen.  

In 2018 verscheen het boek van Paul Van Nevel, “Het landschap van de polyfonisten: De wereld van de Franco-Flamands (1400-1600)“ waarin hij de hypothese naar voor schuift dat de imitatieve en melancholische stijl van deze componisten ontstaan is door de natuur van de landschappen (de stilte, de geborgenheid, de melancholie) waarin de Franco-Flamands hun kindertijd hebben doorgebracht.  Voor dit boek ontving hij in 2019 de ‘Luc Verbekeprijs’ van het Komitee voor Frans-Vlaanderen.

Paul Van Nevel ontving diverse onderscheidingen waaronder de ‘Prix in Honorem’ van de Académie Charles Cros (1994) en de ‘Choc de l’année’ (Le monde de la Musique), de ‘Edison prijs’, de ‘Cannes Classical Award’, verschillende ‘Caecilia"-prijzen’ van de Belgische Muziekpers, de ‘Carrièreprijs’ van de Belgische klassieke radiozender ‘Klara’, de ‘Preis der deutschen Schallplattenkritik’ en diverse prijzen van de Duitse muziekprijs ‘ECHO Klassik’.

Zijn opnames van het ‘Eton choirbook’ (Sony Classical, 2012) en ‘La Oreja de Zurbarán’ (Cypres records, 2014) kregen alle lof van de buitenlandse pers toegezwaaid. Voor de opname ‘Les trésors de Claude Le Jeune’ (Sony Classical, 2014) ontving hij de ‘Diapason d'Or de l’année 2014’ en voor ‘Wolfgang Rihm: Et lux’  (ECM, 2015) de ‘Diapason d'Or de l’année 2015’.  De meest recente onderscheiding is een ‘Choc du mois’ van het tijdschrift ‘Classica’ in februari 2017 en een ‘Preis der deutschen Schallplattenkritik’ (Bestenliste 1/2017) voor de cd-opname ‘The mirror of Monteverdi’, en de 'OPUS KLASSIK' 2019 prijs opera-opname van het jaar (opera tot de 18e eeuw) voor de CD-opname 'Francesca Caccini: La liberazione di Ruggiero dall’isola d’Alcina'.

Paul Van Nevel is een internationaal bekend cigarier.

publicaties

Het landschap van de polyfonisten - de wereld van de Franco-Flamands (1400-1600)

Photography: Luk Van Eeckhout
Number of pages: 288
EAN: 9789401453998
Publisher: Lannoo

Why did the polyphonists all come from the same region of southwest Belgium and northern France? And and what was the influence of this region on their music?
A unique analysis of the environment - the ‘cultural landscape’ - of the 15th and 16th century musician.
The book includes a CD and no fewer than 168 beautiful photographs.

Nicolas Gombert et l’aventure de la polyphonie franco-flamande

ISBN 90-73737-01-X - 1992. Published by Libri Musicae | available in Dutch and in French.

nicolas-gombert2.jpg

This book was conceived as a guide for the interested listener and lover of polyphony. It describes the exciting period between the end of the 14th and the beginning of the 17th centuries, during which Flanders (as it then was) dominated Europe musically. Issues discussed include: where the polyphonists received their education, what did their task as member, singer or composer at a noble or royal court entail, how did they compose their works, what was the social context of their time... The book is accompanied by a CD with four works by Gombert, Binchois and Crecquillon.
The Dutch edition dates from 1992. In 2004 the text was completely revised and published in French under the title "Nicolas Gombert et l'aventure de la polyphonie franco-flamande".

Polyfonie en Ars SubtiliorCiconia (ca. 1370-1411)

28 pages in length, with illustrations.
Published by De Monte Leuven (1974) | only available in Dutch.

publikatie Ars subtilior.jpg

This booklet is an introduction to the art of Ars Subtilior, the music that originated mainly in the south of France in the period from about 1360 to about 1415. It includes a short description of the style, the notation, the sources and the aesthetics.

Dertig jaar verslaafd aan Lissabon

ISBN 9789064454288 · 2006 · paperback 17 x 21 cm – 264p. - illustrated. Published by Epo www.epo.be | only available in Dutch.

dertig-jaar-verslaafd-aan-lissabon.jpg

Paul Van Nevel has two muses: music and poetry. In 1973 the poet Slauerhoff, with a blurry overseas voice, enticed him to Lisbon by means of poems describing aimless rambling through that city’s districts and singing the praises of Fado. Lisbon was never to let go of the young man.
'The city was inexhaustibly generous with its popular, often un-European traditions, its literary emotions, its architectonic disarray, and, above all, with its masterly treatment of time, a life without hours, a total disregard for the European sense of time.'
Whenever his professional commitments and his bank balance permitted it, Paul Van Nevel would set off for a few days and nights in Lisbon. And that was practically once a month. In this book he describes his thirty-year relationship with the city by means of atmospheric impressions, personal preferences, explicit details and chance encounters. It becomes a love letter to the city. An addiction undergoes a gradual metamorphosis and turns into a love affair. This account does have certain things in common with a city guide. But then one omitting the obvious tourist points of interest which every travel guide is so keen on.

Johannes Ciconia (ca. 1370-1411)

johannes-ciciona.jpg

D/1981/2613/1 - - 1981 - 144 pages - illustrated. Published by NV Jura, Berchem
French translation: D/1982/2613/6 - 1982. Published by De Notenboom

In this book Van Nevel approaches Johannes Ciconia from the point of view of his music, with the intention of providing musicians with the basis for a responsible interpretation of his oeuvre. The book also formed the basis of the recording of the complete works of Ciconia, firstly on LP (for Musique en Wallonie) and later (in 1997) re-issued on CD by Pavane.

Bärenreiter 

barenr.jpg

For Bärenreiter (Kassel, Basel, London, New York) Paul Van Nevel edited a number of instrumental works from the Renaissance in the series "Frutti Musicali". As the basis for this he took original source material and wrote out the scores in contemporary notation, thereby providing an important stimulus to the authentic performance of this music, by both professional musicians and advanced amateurs.

bottom of page